“Μεγαλώστε τα λιμάνια σας για να φέρουμε τα σούπερ κρουαζιερόπλοια”

crouazieraΝα μην μείνει εκτός από την “επόμενη μέρα” της κρουαζιέρας καλεί την Ελλάδα ο αμερικανικός κολοσσός Royal Caribbean Cruises Ltd, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζίερας στον κόσμο, η οποία διαχειρίζεται το 23,3% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Τι είναι αυτό που αλλάζει στο διεθνή θαλάσσιο τουρισμό; Σύμφωνα με τον John Tercek, Vice President Commercial & New Business Development της Royal Caribbean Cruises Ltd, η τάση που ακολουθείται πλέον από τους κολοσσούς της κρουαζιέρας είναι να παραγγέλνουν όλο και μεγαλύτερα πλοία, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να διακινούν μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών. Και αυτό διότι η ζήτηση για πακέτα κρουαζιέρας βαίνει διαρκώς αυξανόμενη.

Όπως σημείωσε πιο συγκεκριμένα ο John Tercek, ο οποίος ήρθε στην Ελλάδα ως προσκεκλημένος ομιλητής στο 13ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, αναμένεται σημαντική ανάπτυξη της Αθήνας στον τομέα της κρουαζιέρας τα επόμενα χρόνια, ενώ και οι ελληνικοί λιμένες διατηρούν μεγάλες δυνατότητες προώθησης του θαλάσσιου τουρισμού, υπό την προϋπόθεση εντούτοις να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυχρονισμό, και κυρίως για την επέκταση των προβλητών, ώστε οι εταιρείες κρουαζιέρας να μπορούν να περιλαμβάνουν τους ελληνικούς προορισμούς στο πρόγραμμά τους.

Ενδεικτό μάλιστα της τάσης που επικρατεί, είναι οτι η Royal Caribbean έχει παραγγείλει από το Μάιο το τέταρτο πλοίο κατηγορίας Oasis, το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει έως 6.300 επιβάτες και περίπου 2.400 μέλη πληρώματος.

Σύμφωνα με τον John Tercek, οι ελληνικοί προορισμοί κρουαζιέρας που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των ξένων ομίλων, δεν θα πρέπει να εξαντλούνται μόνο στα λιμάνια του Πειραιά και της Σαντορίνης. Όπως εξήγησε, τα Χανιά, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και το Κατάκολο, καταγράφοντας ήδη θετικές επιδόσεις, μπορούν να βάλουν υποψηφιότητα στα πακέτα των εταιρειών.

Ο ανταγωνισμός πάντως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αναμένεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο την επόμενη περίοδο. Όπως διαπιστώνει η Royal Caribbean Cruises, στο παιχνίδι των μεριδίων κρουαζιέρας μπαίνει πλέον, μετά τη Μεσόγειο και την Καραϊβική, και η Αυστραλία. Η είσοδος νέων προορισμών δεν είναι τυχαία: η ζήτηση στον κλάδο της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο έχει καταγράψει μέσα στην τελευταία δεκαετία ανάπτυξη κατά 77 ποσοστιαίες μονάδες. Επιπλέον, όπως δείχνουν τα στατιστικά δεδομένα που δημοσιεύει η Παγκόσμια Ένωση Κρουαζιέρας, ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας αυξήθηκε από 12 εκατ. σε 21,3 εκατ.

Φέτος η Ελλάδα αναμένει περίπου 2,5 εκατ. επισκέπτες και παρά το γεγονός πως αποτελεί τον τρίτο πιο δημοφιλή προορισμό της Μεσογείου, υπολείπεται αρκετά σε σύγκριση με την Ιταλία και την Ισπανία. Το μερίδιο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά το 2013 διαμορφώθηκε σε 14,8%, έναντι 17% πριν από δύο χρόνια. Πέρσι η μείωση των επιβατών οδήγησε τα έσοδα του κλάδου σε κάμψη 2,3%, στα 574 εκατ. (από 588 εκατ. το 2012 και 605 εκατ. το 2011), επίπεδο που τοποθέτησε την Ελλάδα στην 7η θέση της Ευρώπης.

Η χώρα υστερεί σημαντικά κυρίως στον τομέα του home port. Η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια ως σημεία διέλευσης και όχι ως αφετηρίες θεωρείται το μεγαλύτερο μειονέκτημα της ελληνικής κρουαζιέρας. Το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212 χιλ, όταν η Ιταλία μετρά περίπου 2 εκατ. επιβάτες.

 

Πατρίς-Ηρακλείου