Κερδίζει η Κρήτη ως τουριστικός προορισμός τη φετινή χρονιά

Η Βρετανική αγορά δίνει ανάσα στο νησί
Στο +15% οι προκρατήσεις Άγγλων στο Ρέθυμνο, αυξητική η τάση και από την Ρωσία
Οι Γερμανοί επιμένουν στην επιλογή Τουρκικών προορισμών για τις διακοπές τους.

Τα γκρίζα μηνύματα που είχε ο ελληνικός τουριστικός κλάδος τους προηγούμενους μήνες άρχισαν να διαλύονται και να αντικαθιστούνται από πραγματικά και αισιόδοξα στοιχεία.
Οι κρατήσεις από τις ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές την περίοδο αυτή εμφανίζουν αυξητική τάση, τέτοια ώστε να δείχνει ότι η φετινή χρονιά σε καμία περίπτωση δεν θα είναι κατώτερη των περσινών επιπέδων ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι θα είναι ακόμα καλύτερη. Παρά το γεγονός ότι η διαφημιστική καμπάνια της χώρας μας στο εξωτερικό και εν προκειμένω της Κρήτης, είναι ομολογουμένως πολύ πτωχή εξ αιτίας των περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων του ΕΟΤ, σε δυο λόγους, σύμφωνα με τουριστικούς παράγοντες, οφείλεται η ανάκαμψη του τομέα.

Ο πρώτος, είναι τα φθηνά πακέτα που έχουν υπογράψει οι ξενοδόχοι με τους τουρ οπερέιτορ. Πιεσμένοι οι πρώτοι από τους δεύτερους με το δίλλημα ή φθηνές τιμές ή μένουν οι κλίνες σας άδειες, αναγκάστηκαν είτε να διατηρήσουν τις τιμές στα περσινά επίπεδα είτε ακόμα και να τις μειώσουν, ανάλογα με την οικονομική δυσκολία που αντιμετώπιζε καθένας την χρονική στιγμή που υπέγραφε το συμβόλαιο, από 1% έως και 5 % σε σχέση με πέρσι.

Ο δεύτερος λόγος της αυξητικής τάσης των κρατήσεων είναι το κέρδος που έχει η χώρα μας από την «χαμένη τουριστική πίτα» των χωρών της Βορείου Αφρικής, δηλαδή της Αιγύπτου και της Τυνησίας. Η αβεβαιότητα και η αστάθεια στη συγκεκριμένη περιοχή ανάγκασαν τους μεγάλους τουριστικούς πράκτορες να την εγκαταλείψουν για την φετινή χρονιά και να αλλάξουν προορισμούς για τους πελάτες τους. Μπορεί η Τουρκία, η Ισπανία, η Πορτογαλία να παίρνουν την μερίδα του λέοντος ωστόσο και η Ελλάδα βρίσκεται ωφελημένη κυρίως από την βρετανική αγορά και την ρωσική. Οι δυο αυτές αγορές, λαμβανομένων υπ’ όψιν των κρατήσεων που έχουν γίνει μέχρι στιγμής, δίνουν και στην Κρήτη μια ώθηση αυξητική. Σε αντίθεση με τη γερμανική αγορά που για μια ακόμα χρονιά εμφανίζεται περισσότερο φιλοτουρκική στην τουριστική της επιλογή. Υπάρχει μεν περισσότερο ενδιαφέρον από πέρσι για την Ελλάδα, όπως δείχνουν οι προκρατήσεις, από τη συγκεκριμένη χώρα και αναμένεται να συνεχιστεί ωστόσο το ποσοστό εκείνων που αντί να πάνε στην Αίγυπτο ή την Τυνησία προτιμούν την Τουρκία είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνους που επιλέγουν την χώρα μας.

Σε γενικές γραμμές, οι εκτιμήσεις λένε ότι στην Ελλάδα φέτος θα υπάρξει 10% αύξηση των αφίξεων. Στην Κρήτη, τα μηνύματα είναι ακόμα καλύτερα. Οι προκρατήσεις από την αγγλική αγορά σε επίπεδο νησιού κινούνται στο +10% αυτή την ώρα σε σχέση με πέρσι ενώ σε επίπεδο Ρεθύμνου φτάνουν έως και +15%.

Από την ρώσικη αγορά οι κρατήσεις δεν γίνονται τόσο νωρίς όσο των ευρωπαϊκών αγορών ωστόσο το ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με πέρσι και ειδικά για την Κρήτη, το ίδιο και από την γαλλική αγορά.

Ανοδική τάση εμφανίζουν οι κρατήσεις για την Κρήτη και από άλλες μικρότερες αγορές όπως την Ολλανδία και το Βέλγιο που συνεπικουρούν στο φετινό θετικό τουριστικό κλίμα.

Αναλυτικά

ΜΕ ΦΘΗΝΑ ΠΑΚΕΤΑ ΚΑΙ ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΠΟ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΠΕΛΑΤΕΙΑ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ Β. ΑΦΡΙΚΗΣ

Ευνοείται η Κρήτη ως τουριστικός προορισμός τη φετεινή χρονιά

Η Αγγλική αγορά δίνει ανάσα στο νησί
Στο +15% οι προκρατήσεις Άγγλων στο Ρέθυμνο

Η Κρήτη με ελκυστικά-φθηνά τουριστικά πακέτα, φαίνεται πως καταφέρνει να δημιουργήσει θετικό κλίμα τόσο στις ευρωπαϊκές χώρες όσο και στην ρωσική αγορά και να διαμορφώσει μια καλή τουριστική χρονιά για το 2011.

Παράλληλα με τα ελκυστικά πακέτα, το νησί μας φαίνεται να ευνοείται από την κατάσταση στη Βόρεια Αφρική και να κερδίζει ένα σημαντικό κομμάτι από την τουριστική πίτα της Τυνησίας και της Αιγύπτου. Στο πλαίσιο αναζήτησης άλλου προορισμού χιλιάδων τουριστών από χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα μπήκε στην ατζέντα τους μαζί με άλλες ανταγωνίστριες χώρες, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και κυρίως η Τουρκία, και ένα καλό ποσοστό επιλέγει την Κρήτη για τις φετινές του διακοπές.

Αν κάποιος απρόβλεπτος παράγοντας δεν διαταράξει το σημερινό κλίμα, οι κρατήσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες του 2011, όπως εκτιμάται, θα είναι αυξημένες στην Ελλάδα τουλάχιστον κατά 10% ενώ στο Ρέθυμνο αν διατηρηθούν τα δεδομένα που υπάρχουν με τις προκρατήσεις η αύξηση μπορεί να φτάσει και το 15% σε σχέση με το 2010.

Η Μεγάλη Βρετανία φαίνεται από τα μέχρι στιγμής στοιχεία ότι θα δώσει φέτος στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου πελάτες πολύ περισσότερους από πέρυσι, το ίδιο η Ρωσία αλλά και μικρότερες αγορές όπως η Ολλανδία και το Βέλγιο. Αντίθετα η γερμανική αγορά εμφανίζει προς το παρόν μείωση ακόμα μεγαλύτερη από πέρσι αν και υπάρχει η αισιοδοξία ότι το επόμενο διάστημα το ενδιαφέρον θα αυξηθεί από την μεγάλη αυτή αγορά την οποία χάνουμε τα τελευταία χρόνια.

«Η αγγλική αγορά πέρσι είχε εμφανίσει μεγάλη μείωση στις κρατήσεις αλλά φέτος φαίνεται να κινείται στα επίπεδα του 2008. Είναι πολύ καλύτερα τα πράγματα και σε επίπεδο γενικά Κρήτης και ειδικά σε επίπεδο Ρεθύμνου ακόμα καλύτερα. Βρισκόμαστε πάνω από το γενικό μέσο όρο του νησιού Κρήτης. Δεν έχουμε αυτήν την ώρα πολύ συγκεκριμένα ή απόλυτα ποσοστά αλλά για το νησί μέχρι στιγμής η αύξηση κινείται στο 10% σε σχέση με πέρσι και το Ρέθυμνο φτάνει το 15%» λέει στα «Ρ.Ν.» το μέλος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνης Μπάμπης Μπιρλιράκης.

Σύμφωνα με τον κ. Μπιρλιράκη, η άλλη καλή «δεξαμενή» για το Ρέθυμνο θα είναι η ρώσικη αγορά παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν υπάρχουν στοιχεία αφού οι Ρώσοι τουρίστες δεν προγραμματίζουν τις διακοπές τους τόσο νωρίς όσο οι Βρετανοί.

«Η ρώσικη αγορά παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Τα μηνύματα είναι θετικά. Η Ρωσία έχει προγραμματίσει τον τριπλασιασμό των αεροπορικών θέσεων για το 2011 προς την Ελλάδα και αν τις «πουλήσει» σημαίνει ότι θα έχουμε σημαντική αύξηση κι εμείς εδώ. Ούτως ή άλλως η συγκεκριμένη αγορά αρχίζει να γίνεται μια από τις σημαντικότερες στην Ελλάδα και την Κρήτη ειδικά.

Είναι πολύ νωρίς ακόμα να έχουμε στοιχεία διότι η ρώσικη αγορά ουσιαστικά τώρα ξεκινάει. Οι Ρώσοι κλείνουν αργά τις διακοπές τους όπως και οι Γάλλοι. Δεν είναι τόσο προγραμματισμένοι όσο οι Άγγλοι ή οι Γερμανοί. Μέχρι τέλος Μαρτίου θα υπάρχει μια καλή εικόνα των κρατήσεών τους. Τα νούμερα, ακόμα κι αν υπάρχουν είναι πολύ μικρά προς το παρόν».

Αντίθετα όμως με την αγγλική και την ρωσική αγορά, η γερμανική φαίνεται πως και φέτος συνεχίζει να προτιμά την γειτονική μας Τουρκία. Μέχρι στιγμής οι κρατήσεις στην Κρήτη από τη Γερμανία εμφανίζουν περαιτέρω μείωση από το 2010 η τάση όμως δείχνει ότι μπορεί να καλυφτεί όχι όμως και να αυξηθεί το ποσοστό των κρατήσεων, όπως αναφέρει ο κ. Μπιρλιράκης: «Προς το παρόν δεν έχουμε καταφέρει να καλύψουμε τις απώλειες της Γερμανίας. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι πως για την Κρήτη δεν θα έχουμε αύξηση των Γερμανών τουριστών κι ότι τουλάχιστον θα διατηρήσουμε το περσινό ποσοστό που όμως ήταν πολύ μικρότερο από πρόπερσι.

Αυτήν την ώρα στο Ρέθυμνο έχουμε ένα μείον από τη συγκεκριμένη αγορά σε σχέση με πέρσι της τάξης του 5% έως 10% που θεωρώ όμως ότι μπορεί να καλυφτεί το επόμενο διάστημα».

Ο κ. Μπιρλιράκης εξηγεί τους λόγους στους οποίους οφείλεται η φετινή διαφαινόμενη αύξηση των τουριστών προς την Κρήτη και την χώρα μας γενικότερα: «Πρώτον, φαίνεται ότι κερδίζουμε από την αρνητική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στις ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα χώρες της Βόρειας Αφρικής, την Αίγυπτο και την Τυνησία. Επιστρέφουν σε εμάς πελάτες που τα τελευταία χρόνια είχαν φύγει προς αυτούς τους δυο προορισμούς.

Ο δεύτερος όμως λόγος είναι ότι κρατήσαμε «παγωμένες» τις τιμές, στα περσινά πλαίσια, αλλά και κάποιοι συνάδελφοι που βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, γεγονός που εκμεταλλεύτηκαν οι τουρ οπερέιτορ. Μείωσαν τις τιμές τους και καταφέραμε να κάνουμε περισσότερο ελκυστικό το ελληνικό πακέτο και εν προκειμένω το κρητικό. Αυτοί νομίζω πως είναι οι δυο βασικοί λόγοι της αυξητικής τάσης που υπάρχει».

Στην ερώτησή μας, γιατί ενώ η συγκυρία της Βορείου Αφρικής μας «δίνει» Άγγλους ή Ρώσους πελάτες, δεν καταφέρνουμε να επωφεληθούμε και από την γερμανική αγορά, ο κ. Μπιρλιράκης, δίνει τη δική του απάντηση:

«Για φέτος έχουμε εδραιωθεί καλά στη Βρετανία ενώ όντως δεν έχουμε καταφέρει να καλύψουμε τις απώλειες της Γερμανίας. Κατ’ αρχήν διότι η Γερμανία είναι περισσότερο φιλοτουρκική κι έχει τα τελευταία χρόνια στην πρώτη προτίμηση την Τουρκία κι αυτή είναι η χώρα που ως τουριστικός προορισμός εισπράττει και τώρα τα μεγαλύτερα οφέλη της όποιας κατάστασης συμβαίνει στην Αίγυπτο ή την Τυνησία.

Δεύτερον, διότι υπάρχει γενικά ένα αρνητικό κλίμα για την Ελλάδα, μια δυσαρέσκεια προς τους Έλληνες εκ μέρους των Γερμανών από τον περσινό Μάρτιο λόγω της οικονομικής στήριξης που ζήτησε η Ελλάδα. Θυμόμαστε όλοι το κλίμα που είχε δημιουργηθεί τότε. Δυστυχώς, δεν έχουμε καταφέρει να το αντιστρέψουμε».

Η τουριστική προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό φέτος ήταν περιορισμένη. Ο κ. Μπιρλιράκης δηλώνει πως κατανοεί την δυσκολία που υπήρχε και στον τομέα αυτό λόγω της οικονομικής κρίσης, επισημαίνει όμως ότι πλέον η καμπάνια μας και ως χώρα και ως Κρήτη, πρέπει να γίνεται στοχευμένα με σεβασμό στη διαχείριση του όποιου ποσού διατίθεται.

«Το ζητούμενο είναι αυτά τα λιγοστά χρήματα που δίνονται να πηγαίνουν προς τη σωστή κατεύθυνση. Εμείς ως ξενοδόχοι αυτό που ζητάμε είναι να γίνει μια επαγγελματική δουλειά όσον αφορά την διαφήμιση και το μάρκετινγκ του τουριστικού προϊόντος μας. Μια επαγγελματική προσέγγιση με έρευνα της αγοράς, με καθορισμό στόχων και σκοπών για να μην δαπανώνται τσάμπα χρήματα κι αυτά τα λίγα που έχουμε να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε όσο καλύτερα γίνεται, με τον καλύτερο τρόπο.

Θέλω να σας θυμίσω ένα στοιχείο που ο κ. Γερουλάνος έδωσε πρόσφατα από το Ηράκλειο: Η ανταπόκριση επισκεπτών ξένων αγορών από μια έκθεση είναι μόλις 3%, από καταχώρηση σε έντυπα 4% ενώ η ανταπόκριση που υπάρχει μέσω ίντερνετ είναι 40%. Αυτά τα στοιχεία και διάφορα άλλα πρέπει να συνεκτιμηθούν και να καταστρωθεί ο σχεδιασμός της τουριστικής μας προβολής».

[2810.gr]